דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מכרסמים - איך נשמור עליהם מאושרים? 

מאת    [ 25/11/2009 ]

מילים במאמר: 1200   [ נצפה 4661 פעמים ]

מכרסמים - איך נשמור עליהם מאושרים?

שרקן אוגר עכבר חולדה ארנבון גרביל

 

מכרסמים הינם בעלי חיים יחודיים בשל גודלם הקטן ודרישתם לתנאים מיוחדים.

מובאים כאן מס' טיפים בנוגע לאכסון והאכלה נכונה של מכרסמים או בקיצור...

 

איך לשמור על המכרסם שלך בריא ומאושר???

 

אכסון:

רוב המכרסמים מרגישים בבית כאשר מחזיקים אותם בטרריום(כלוב זכוכית) או בכלוב מיוחד למכרסמים.

יש להימנע מכלוב עץ,אחרת המכרסם פשוט יאכל את דרכו החוצה ואף עלול להיפצע תוך כדי כרסום. כמו כן לגבי רוב המכרסמים מומלץ להימנע מכלוב מרושת מאחר ורגלי המכרסם יכולות להילכד ברשת. אך ארנבונים יש לגדל בכלוב מרושת עם רצפת פלסטיק.

ניתן להשאיר את הפתח העליון פתוח אך ורק בתנאי שהמכרסם א יכול לטפס על צידי הכלוב ולברוח,בנוסף יש לוודא שבעל חיים אחר,למשל חתול,לא יכול להיכנס לכלוב ולפגוע במכרסם.

צאו מנקודת הנחה שכל המכרסמים הם מומחים לבריחה ולכן הכלוב צריך להיות חסין לבריחות. אל תתנו למכרסמים לשוטט בבית ללא השגחה אחר וייתכן ויעשה נזק לרהיטים או יפגע בעצמו.

מכיוון שהמכרסמים אוהבים להתחפר יש לספק להם מקום מסתור בכלוב,לצורך העניין ניתן להשתמש בחפצים חלולים למשל עציץ ריק או כל קופסת קרטון חלולה(גליל נייר טואלט למשל)יכולים להיות נהדרים בשביל זה.אם בחרתם להשתמש בחפצי קרטון קחו בחשבון שאלו יושמדו במהירות ויהיה עליכם לדאוג במהרה לאספקה נוספת.בכל מקרה יש להקפיד שאין חלקי מתכת בחפצים אותם מניחים בכלוב.

 

טמפרטורה ואוורור:

הטמפ'' הרצויה בכלוב ובסביבתו צריכה להישמר בטווח של 20-25 מעלות. טמפ' גבוהה מזו עלולה לגרום למכת חום. יש להקפיד תמיד כי מקום המגורים של המכרסם מאוורר היטב והמקביל שלא תהיה רוח פרצים.

                    

חומר מצע:

קיימים סוגי מצע רבים בהם ניתן להשתמש כגון גזרי נייר,דשא,שבבי עץ,או כל מצע מסחרי אחר. יש לבדוק שבבי עץ שלא עשויים מעץ אורן או ארז מאחר ואלו עשויים לגרום לבעיות בריאותיות אצל המכרסמים למרות שאלו דווקא נפוצים יותר לשימוש. רצוי להימנע מנסורת,חול ועפר מאחר וקשה יותר לשמור על ניקיונם.

לא משנה מהו חומר המצע בו בחרתם להשתמש זכרו להחליף אותו לפחות פעם בשבוע במטרה למנוע מחלות-במקרה של נסורת תדירות הניקיונות אף עולה.

אצל אוגרים,במהלך ניקיון הכלוב יש להיפטר מכל מזון אותו האוגר החביא בפינות ביתו.

במקרה ומדובר במכרסמת בהריון או בגור שזה עתה נותד יש להתייעץ עם וטרינר לגבי המלצות נוספות בנוגע לניקיון הכלוב.

 

צעצועים:

צעצועים מספקים גירוי סביבתי ופעילות גופנית למכרסמים. הצעצועים הפופולאריים ביותר הם צינורות חלולים,מבוכים וגלגלי ריצה.הימנעו מגלגלי ריצה עם מסלול פתוח מאחר ורגלי המכרסם עלולות להיתפס בהיקף ולגרום לשברים בעיקר באוגרים.גלגלי ריצה מפלסטיק עם מסלול סגור הם הבטוחים ביותר.יש לנקות את הצעצועים פעם בשבוע עם מים וסבון.

 

גידול מכרסמים רבים תחת קורת גג אחת:

הכי טוב לגדל כל מכרסם בנפרד ובכך למנוע בעיות כמו אגרסיביות או קניבליזם של הצעירים.אם הכרחי לגדל יותר ממכרסם אחד באותו מתחם יש להתייחס למס' דברים:

* כאשר מגדלים זכר ונקבה יחד סביר שיזדווגו במיוחד אם גידלו אותם מגיל צעיר ביחד.

* מינים נפרדים אין לשכן ביחד(למשל חולדה ועכבר).קיימים גורמי מחלה שיכולים להיות סבילים אצל מין אחד אך יגרמו למוות אצל אחר למשל ארנבונים נושאים חיידק היכול להרוג שרקנים.

* אם מכרסם חי לבד רצוי לא להוסיף מכרסם נוסף לאותו כלוב מאחר והתוצאה תהיה מלחמה עד מוות.בכדי לגדל שניים באותו כלוב יש להפגיש בניהם תחילה בסיסה נטראלית-להדרכה נוספת פנה לווטרינר.

 

מס' המלצות בנוגע לגידול מינים שונים יחדיו:

שרקנים ניתן לגדל בקבוצה

אוגרים רצוי לגדל כל אחד בנפרד,נקבות בוגרות מסוגלות להיות תוקפניות זו לזו ואף לזכרים.

עכברים זכרים בדרך כלל מגדלים בנפרד אך ניתן לגדל בקבוצה אם הדבר נעשה משלב הגמילה. נקבות רבות לעיתים נדירות ולרוב אין בעיה לגדלן בקבוצה.

חולדות אלו הגדלות יחד משלב הגמילה נלחמות זו בזו לעיתים נדירות אולם נקבות לאחר המלטה יכולות לגלות תוקפנות כלפי נקבות אחרות.

גרבילים מומלץ לגדל בנפרד אך אם מפגישים בין זכר לנקבה לפני הגיעם לגיל 8 שבועות הזוג כבר לא ירצה להיפרד לעולם.

ארנבונים זוג ארנבונים יגדלו יחד בשמחה.

 

תזונה:

80%-90% מהתזונה צריכה להתבסס על כופתיות למכרסמים.

אל תשתמשו בתערובת זירעונים,תערובת זו מכילה ריכוז נמוך של חלבון וכמות גבוהה מהנדרש של שומן,ניתן להציע אגוזים וזירעונים כפרס מידי פעם אך שאלו לא יעלו על 5% מהתזונה היומית.ירקות יש לתת כל יום כאשר הטובים ביתור הם ירקות של עלים ירוקים וירקות צהובים וכתומים,הירקות צריכים להיות מוגשים טריים ושטפים ובכל מקרה שלא יהוו יותר מ 10% מהתזונה היומית.ניתן לתת גם פירות  טריים ושטופים לא יותר מפעם פעמיים בשבוע.

מומלץ לספק חציר,תלתן,אלפלפא מסולסלת ללא הגבלה אלו מהווים מקור מצוין לסיבים ובעלי ערך במניעת שלשולים. המזון צריך להיות מוגש בכלי שלא יכול להתהפך כמו כלי קרמיקה כבד או כלים המחוברים לגוף הכלוב.את מיכל המים יש למקם במקום נוח לגישה ולבדוק על בסיס יומיומי שאין חסימה בצינורות.

תזונת שרקנים:שרקנים צריכים לקבל תוספת ויטמין c כיוון שאינם יכולים לייצר אותו בעצמם.יש להאכיל אותם בכופתאות המיועדות לשרקנים(ולא למכרסמים באופן כללי)כופתיות אלו מכילות תוספת של ויטמין C   יש לקחת בחשבון כי תוספת הויטמין נעלמת 90 יום מהטחינה ולא מהקנייה ומכיוון שבילתי אפשרי לקבוע מתי התערובת של הכופתיות נטחנה יש לספק לשרקנים באופן קבוע ירקות מיוחדים כגון ברוקולי וכרובית ובנוסף להוסיף ויטמין C  למי השתייה בכל החלפת מים.הדבר נעשה ע"י המסה של 200-1000 מ"ג של ויטמין C  בטבליות מרוסקות לתוך 1 ליטר של מים.

 

חשוב לדעת:

מכרסמים נמנעים מלהראות סימני מחלה.ברגע שהבחנתם בבעיה סביר כי המכרסם חולה כבר מס' ימים ואף שבועות.לכן חשוב להסתכל בקפדנות על המכרסם ולפנות לווטרינר ברגע שמבחינים בסימן ראשון למחלה גם אם הוא לא נראה מאוד משמעותי.סימני מחלב אופייניים:חוסר תאבון,שלשול,אפטיות,נשימה מאומצת,הפרשות מהעיניים ומהאף,נפיחות מתחת לעור,אובדן שיער,גירוד,קשקשת בעיקר באיזר האף וכפות הרגליים וכל שינוי התנהגותי.

 

 

 

 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב